torsdag 25 november 2010

Airlie Beach !

Jahapp då har vi varit i Airlie beach också:) Där var väldigt fint och vårt boende var helt okej! Vi har funderat ett tag på att hyra en Wicked Campervan och när vi gick runder i Airlie Beach så hittade vi ett ställe där man kunde boka dem. Eftersom vi inte hade hittat någon boende i Sydney över jul och nyår så bestämde vi oss för att hyra en sådan under den perioden:)

När vi var i Hervey Bay så bokade vi en endagsutflykt till Whitsunday i Airlie Beach, 3 Island Adventure Cruise. Vi skulle bli upphämtade med buss utanför vårt hostell 7.45, men nähää, den kom aldrig. Vi satt och väntade i 40 minuter sedan gick vi över gatan till en turistinformation där man även kunde boka utflykter och frågade om de visste något. De sa då att denna utflykt hade blivit inställd. De ringde upp företaget åt oss och tydligen så hade dem ringt till receptionen på vårt hostell kvällen innan och sagt att den var inställd men personalen på vårt boende hade sagt att det ej bodde några med de namnen, så jaa, vi fick aldrig reda på att den var inställd:/

Men där fanns fortfarande en båt som ej hade lämnat hamnen än, så vi bokade den utflykten istället och sprang fort som in i till hamnen! Det blev en båttur på 25 min till Daydream Island där vi var hela dagen. Jättefin ö, tyvärr var inte vädret så bra på förmiddagen men det sprack upp och blev bättre innan vi åkte hem. Vi såg en vild bebis känguru som gick vid skogskanten, så himla söt:) Jag trodde den var mammalös så jag tänkte ta med den hem men vi hade för liten ryggsäck:/

Efter två nätter i Airlie Beach åkte vi vidare norrut med buss 11 timmar till Cairns. Det är vår slutdestination norrut. Igår när vi kom fram gick vi och la oss direkt eftersom klockan var rätt mycket. Idag har vi legat vid The Lagoon (utomhuspoolen) och stekt lite i 30 graders varme, det räckte med 3 timmar sedan var vi båda kräftor trots flera lager med solkräm. Vi har även bokat två utflykter här i Cairns. På lördag ska vi åka ut med båt till det stora barrier revet och snorkla där hela dagen, man får även testa på scuba diving. På söndag ska vi åka iväg med buss till Atherton Tableland, där kommer vi få se massa coola vattenfall, regnskog mm.

Här i Cairns ska vi stanna 7 nätter sedan tar vi flyg ner till Brisbane igen! Där kommer vi stanna några nätter innan vi åker vidare söderut. Vår kära kompis Linnéa som också befinner sig i Australien nu kommer att ta flyget till Brisbane och vara där med oss i några dagar innan hon åker hem till Sverige igen :) Wohoo, det ska bli riktigt skoj att träffa henne där!