måndag 29 november 2010

Cairns

I förrgår åkte vi iväg på en utflykt med båt till stora barrierrevet. Det var en riktigt härlig dag. Vi åkte vid 8.30 och vi fick direkt lite information om hur dagen skulle se ut. Han som snackade visade att det fanns åksjuketabletter att hämta vid baren om man behövde det och om det var försent för att ta dem så skulle man gå ut på däck med en påse haha. Vi trodde att han skämtade med oss, men efter bara några minuter så hängde folket över räckena på båten, behöver ej säga mer. Men vi klarade oss:)

Våra snygga våtdräkter :)

Första stoppet vad vid Norman Reef. Där snorklade vi för fullt och simmade bredvid en stor sköldpadda. Vi var där ca tre timmar och åt även buffé lunch på båten vid det stoppet.
Andra stoppet var vid Hastings Reef, mycket finare än det andra stället. Där var det vår tur att få testa på scuba diving, som vi tydligen hade betalt för när vi bokade utflykten men det visste vi ej:) Det var riktigt coolt. Vi var nere på 7 meters djup i 20 min och fick se det underbara barrier revet och dess fräcka fiskar i alla möjliga färger.

Väl uppe igen så snorklade vi en stund till och sedan åkte vi en runda med en Semisub (en halv ubåt) så man kunde sitta under vattenytan och se. Vår härliga guide Elvis som skämtade hela dagen drog till med ett skämt: Oh gud, there is a fish with a camera, must be a Japanese haha. Halva båten bestod av japaner och kineser som fottade non stop.
Det var som sagt en riktigt härlig dag. På hemresan tog Elvis fram elgitarren och spelade och sjöng för oss, riktigt nice! Dagen fick fem av fem toasters.

Igår var vi på en utflykt till, Cape Tribulation. Vi åkte runder med buss i Atherton Tableland, där fick vi se Josephine Falls, Milla Milla Falls, Babinda Boulders, Lake Eacham som är en vulkankrater fylld med regnvatten = vatten utan mineraler och salt mm. Det var riktigt fräckt att få se vattenfall och stora forsar. Vi gick även i en regnskog och i den regnskogen fanns där ormar som är nr 1,2,5 och 8 på listan över världens giftagaste ormar. Så vi tittade mer ner på marken än upp på det man skulle:) Vi besökte även en ost och chokladfabrik. Där handlade vi vars två chokladpraliner och en brieost som vi ska gotta oss med idag.

Josephine Falls

Milla Milla Falls

Idag ska vi bara slappa vid utomhuspoolen och det blir det nog imorgon också. På onsdag 16.40 flyger vi söderut till Brisbane.