lördag 5 mars 2011

Fiji !

I måndags landade vi i Nadi, Fiji. När vi kom ut ur flygplatsen möttes vi av en klarblå himmel och strålande solsken, äntligen. Vi åkte direkt till vårt boende och la oss vid poolen. Där träffade vi tre svenska killar och två killar från England, väldigt trevliga allihopa. Det visade sig att killarna från England bodde i staden Torquay, det var där jag var på språkresa för 5 år sedan och pappan till den ena killen ägde utestället som vi brukade gå till där haha. Världen är rätt liten ibland, så jag snackade massa med dem om vart jag hade varit mm. På kvällen åt vi tillsammans med dem på en av restaurangerna. Det är väldigt billigt att äta här i Fiji, man kan få en soppa till förrätt sedan en stor portion mat och dricka för bara 70kr. Vårt boende är väldigt fint, personalen är väldigt trevlig och de visar filmer varje kväll, i måndags såg vi The kings speach och i onsdags såg vi The Tourist.

Tisdag och onsdag spenderade vi också vid poolen, skönt att bara ligga på en solstol och ta det lugnt. Här är väldigt varmt, en gång om dagen (eftermiddag/kväll) så kommer det en rejäl skur regn och åskar lite i en timme sen försvinner det igen.

I torsdags tog vi lokalbåten ut till ön Mana. Vi satt tolv personer tättintill varandra i en liten fiskebåt i ca en timme. Väl framme på ön möttes vi av personalen som stod och sjöng för oss. Vi bodde på ett jättebra boende i två nätter, Ratu Kini´s hette det. Dagarna bestod av stranden och snorkling, Marcus fick en jätterolig bränna efter cyklopet, men så blir det väl när man är i vattnet 3 timmar i sträck två dagar i rad =)

På kvällarna var det tävlingar och annat skoj, Marcus testade även Kava, en lugnande dryck som är bra för njurarna. Kava är gjord av bark och nästan alla dricker det här på Fiji. Vi träffade många trevliga människor som vi satt och snackade med, här kryllar av folk från England, men det är bra så Marcus får träna sin engelska. Igår så fick vi besöka den lilla skolan som de har på ön, en liten kille slängde sig om Marcus och ville att han skulle svinga runder honom i luften, så söt han var.

Idag tog vi båten tillbaka till Nadi och checkade in på samma boende. Vi ska ut på en ö som heter Bounty på onsdag så tills dess ska vi bara ta det lugnt här vid poolen, kanske åka in till centrum också och kolla marknaden. Vi bloggar igen nästa vecka! Ciaoo